Thursday 1 March 2012

Isu Lynas yang hangat semasa (Sesi 3)

Lynas? Perkataan ini boleh didengar daripada sesiapa, tetapi adakah semua orang mengetahui tentang "Lynas"? 

Lynas Corporation Ltd merupakan syarikat Australia yang diberikan kelulusan pada Januari 2008 untuk mendirikan sebuah kilang di Gebeng, Kuantan, Pahang. 

Lynas digunakan untuk mencipta alat berteknologi tinggi termasuk telefon pintar dan kenderaan hidbrid. Semua bidang mempunyai kebaikan dan keburukan, termasuklah projek Lynas. Tetapi projek yang mempunyai keburukan melebihi kebaikan adakah sepatutnya masih dijalankan?? Malaysia merupakan negara yang demokrasi, perkataan daripada rakyat sepatutnya didengarkan. 


Selepas projek Lynas diumumkan, ramai rakyat menentangi projek ini dengan memakai baju hijau. Mengapakah rakyat mengadakan kempen-kempen pembentangan  Lynas? Sebab rakyat tidak memahami tentang Lynas, rakyat hanya memerlukan negara yang sihat dan aman untuk keluarga mereka sahaja. Terdapat banyak persoalan tentang Lynas yang membimbangkan rakyat. 

1) Adakah Lynas membawa kesan buruk radioaktif? Adakah Lynas mengakibatkan penyakit kronik dan cancer? 

2) Adakah Lynas akan mengakibatkan hujan radioaktif?

3) Adakah negara kita akan  menimpa insiden kebocoran radioaktif Fukushima pada 21 Mac 2011 pada masa depan?  

Adakah pemimpin-pemimpin menimbang tentang bantahan daripada rakyat? Apakah yang akan dilaksanakan oleh pemimpin negara untuk menyelesaikan isu ini. Pemimpin negara sepatutnya memberikan penjelasan tentang kebaikan dan keburukan kepada rakyat supaya rakyat dapat memehami motif perancangan projek Lynas dan keselamatan keluarga rakyat dapat dijaminkan. 


No comments:

Post a Comment