Falsafah
Dan Agama
Perbincangan akan
menjurus kepada perkara-perkara berikut:
·
Konfusianisme
·
Buddhisme
·
Daoisme
·
Moisme
·
Legalisme
Konfusianisme
· Konfusianisme
merupakan doktrin kenegaraan yang merangkumi aspek falsafah, keagamaan dan
sosio-politik yang terdapat dalam pengajaran Konfusius (551-479 s.m). Asas
Konfusianisme dikatakan berasal daripada tulisan-tulisan klasik yang
diterbitkan atas nama Konfusius.
·
Seperti yang terkandung dalam kitab Analects,
pengajaran utama Konfusius menekankan pengamalan nilai dan sifat moral yang
mulia, terutama mengenai perikemanusiaan (ren), kesusilaan (li) dan ketaatan
kepada ibubapa (xiao).
Oleh yang demikian, manusia dikatakan berpotensi untuk mencapai 4 jenis sifat
yang baik iaitu:
·
Perikemanusiaan (ren)
·
Kewajaran
(yi)
·
Kesusilaan (li)
·
Kearifan
(zhi)
Menurut
pandangan Konfusius, manusia mempunyai sifat semulajadi yang lebih kurang sama
pada peringkat permulaan hayat.
·
Mensius
menegaskan sifat semula jadi manusia baik ketika dilahirkan.
·
Xunzi
menyatakan sifat semulajadi manusia adalah jahat.
·
Gaozi
menyatakan sifat semulajadi manusia tidak baik dan tidak jahat.
·
Wulun
merupakan 5 jenis hubungan order sosial dalam falsafah
Konfusius iaitu:
·
raja
dengan menteri
·
ayah
dengan anak
·
suami
dengan isteri
·
abang
dengan adik
·
kawan
dengan kawan
Buddhisme
· Diasaskan
oleh Siddhartha Gautama Buddha di India pada kurun ke-6 s.m dan disebar ke China pada kurun masehi yang pertama. Asas
pengajarannya iaitu penderitaan adalah berpunca daripada hawa nafsu yang
merupakan akar kepada pelbagai masalah manusia. Hawa
nafsu dapat dihindarkan dengan mengikuti Jalan Lapan Lapis Mulia atau Jalan
Pertengahan (middle way) yang menggelakkan diri daripada melakukan perbuatan
melampau yang terlalu mengikut perasaan.
·
Dua cabang
agama Buddha yang terkemuka iaitu:
- · Theravada - pengajarannya berasaskan doktrin dan penyelamat hanya ditawarkan kepada Sami Buddha.
- · Mahayana - pengajarannya membuka jalan penyelamat kepada semua insan.
Daoisme
Diasaskan oleh dua
orang pemikir iaitu Lao Zi (604 s.m) dan Zhuang Zi (369-2865 s.m) yang berpendapat:
·
Pemeliharaan
alam semulajadi. Wuwei
bermaksud melakukan perbuatan secara spontan dan tanpa sebarang usaha. Kitab Daodejing merupakan sebuah karya klasik
mistik bagi aliran keagamaan Dao kerana ayatnya yang ringkas, penuh dengan konotasi terbuka kepada pelbagai tafsiran selain menerangkan
mengenai aspek metafizik Dao.
Moisme
· Diasaskan
oleh Mo Zi (479-381 s.m).Antara
konsep penting pemikiran aliran ini termasuk aspek kasih sayang sejagat
(jian’ai), mengecam sikap suka berperang (feigong),
menyerah kepada nasib (feiming) dan mengutamakan golongan cerdik pandai
(shangxian). Penegasan
aliran ini kepada sikap mengejar kepentingan (gongli), menyebabkan pengikutnya
menentang konsep mandat tuhan yang dikemukakan aliran Konfusianisme.
Legalisme
Diasaskan oleh Han
Fei dan dilaksanakan semasa China di bawah pemerintahan dinasti Qin.
Han Fei Zi telah menggabungkan
3 kaedah dalam sistem pemerintahan aliran Legalis iaitu:
·
Kuasa
(Shi).
·
Cara
(Shu).
·
Perundangan (Fa).
·
Legalisme
mengutamakan pemikiran sosio-politik dan kekuasaan pihak pemerintah terhadap
rakyatnya.
·
Legalisme
menyarankan pemerintahan berteraskan undang-undang adalah lebih baik daripada
pemerintahan etika seperti yang disarankan aliran Konfusianisme. Aliran ini
telah mengasaskan pembentukan kerajaan pusat autokrasi mutlak di negara China.
No comments:
Post a Comment